ADAS (rijhulpsystemen) en hoe ze werken

Er zijn veel systemen die bestuurders helpen om veiliger te rijden. Deze noemen we ADAS systemen, een afkorting voor “Advanced Driver Assistance Systems”, oftewel geavanceerde rijhulpsystemen. Veel van de systemen worden (nog) gezien als luxe. Maar ze maken als snel hun weg naar de gangbare modellen die voor een ieder bereikbaar zijn.

Onze visie is dat slimme rijhulpsystemen het verkeer veiliger kunnen maken als de systemen op de juiste wijze, onder de juiste omstandigheden worden gebruikt. 

Welke ADAS systemen zijn er en hoe dragen ze bij aan een veilig en bewust rijgedrag?

. Lane assist (rijbaan assistent)

Per ongeluk over de lijnen? Niet met dit ADAS systeem. Met verschillende sensoren bepaalt het de plaats op de weg. Wanneer de kant- of midden lijn overschreden wordt gaat het stuur trillen (haptische signalen) of klinkt er een alarm (akoestische signalen). Aan de hand van het alarm kan de bestuurder ingrijpen. Er zijn ook systemen op de markt die zelf correctieve handelingen uitvoeren om binnen de lijnen te blijven, dit systeem heet Lane Keeping Assist. Het is belangrijk om te weten of uw systeem is uitgerust met een “warning” systeem of een “keeping” systeem.

. Dode hoek waarschuwing

In het Engels “Blind Spot Detection Systems”. Het systeem gebruikt verschillende sensoren om bestuurders te informeren over voertuigen, objecten of personen die zich in de dode hoek bevinden. Wanneer dit het geval is laat het bijvoorbeeld een rode of oranje driehoek zien in de spiegel, er zijn ook systemen die een alarm of vibratie in het stuur gebruiken als waarschuwing als u toch van richting wilt veranderen terwijl er verkeer in de “dode hoek” rijdt. Vooral op de snelweg bij inhalen is het een zeer bruikbaar ADAS systeem dat bestuurders echt helpt om veiliger onderweg te zijn.

 

. Verkeersbord Herkenning

Op drukke stadswegen kan het soms moeilijk zijn om alles tegelijkertijd te zien. Hoewel ze essentieel zijn voor het autorijden, zien bestuurders niet altijd de verkeersborden staan. Borden die de maximum toegelaten snelheid aanduiden zijn zeer belangrijk voor jouw veiligheid en die van andere weggebruikers. Om de bestuurder te helpen specifieke verkeersborden te zien hebben autofabrikanten een Verkeersbordherkenningssysteem in hun voertuigen gestoken, Traffic Sign Recognition.

Het geheel bestaat allereerst uit een camera, die de borden leest. Het beeld dat deze sensor opvangt gaat door een herkenningssoftware zodat de bestuurder het correcte verkeersteken te zien krijgt op zijn instrumentencluster of head-up display.

Het systeem herkent voornamelijk verboden richtingsborden, snelheidsbeperkingen, inhaalverboden en het einde ervan. Aangezien TSR met een camera werkt om de verkeersborden te detecteren is de correcte werking van dit rijhulpsysteem afhankelijk van externe factoren.

. Adaptieve Cruise Control

Deze technologie is vooral handig wanneer men rijdt op de snelweg, autowegen en secundaire wegen. Met conventionele Cruise Control moet de snelheid constant worden gemonitord. Met Adaptieve Cruise Control zal het voertuig automatisch snelheid verminderen of vermeerderen op basis van het voertuig dat voor u rijdt. Enkele Adaptive Cruise Control Systemen halen ook automatisch in (na een signaal van de bestuurder). Let hier wel mee op want de praktijk wijst uit dat sommige systemen ook rechts inhalen, en dat is vaak niet gewenst.

Adaptive Cruise Control werkt soms niet meer bij een erg lage snelheid (15 km/u). Andere systemen komen volledig tot stilstand en accelereren vervolgens weer naar de ingestelde snelheid, dit is vaak alleen in combinatie met een automatische transmissie. Bij lage snelheden spreken we trouwens van een File Assistent. 

99% van de kop-staart aanrijdingen kunnen worden voorkomen door het gebruik van een file assistent in combinatie met een automatische transmissie. 

. Vermoeidheidsherkenning

Vermoeidheid tijdens rijden is gevaarlijk en is vaak één van de oorzaken bij een ongeval. Vermoeidheidsherkenning bepaalt wanneer een bestuurder niet meer oplettend is tijdens het rijden. Het wordt bepaald aan de hand van stuurgedrag of bewegingen die ontstaan door vermoeidheid. Maar ook wordt er informatie van “Lane Departure Warning” gebruikt om te bepalen of iemand vermoeid is. De bestuurder wordt aanbevolen op te letten. Met bijvoorbeeld een kop koffie symbool.

. Automatisch Parkeren

U kent het vast, al een ruime tijd is het beschikbaar op vele modellen. Het helpt bestuurders met inparkeren. Zowel bij file parkeren, als voor of achterwaarts inparkeren. Het ene systeem doet het geheel automatisch, bij andere wordt alleen het sturen geautomatiseerd. Er zijn zelfs systemen die volautomatisch parkeren zonder dat er een persoon achter het stuur zit, bedient vanaf de telefoon of afstandsbediening.